Programvaruprodukt innovatörer för Arkitektur-Engineering 8211 Construction (AEC) vertikala tjänstgöring myndigheter och byggföretag SoftTech Engineers Pvt. Ltd är dedikerat till innovativa pålitliga och världsklassa mjukvaruprodukter för nisch vertikal arkitektur-Engineering-Construction (AEC). Våra produkter gör att kunderna kan minska kostnaderna, öka produktiviteten, ha effektiv kontroll och förbättra resursutnyttjandet när det gäller människor, infrastruktur och kundservice. Våra rykteprodukter: AutoDCR en nationell prisbelönt produkt, som har revolutionerat byggprojektets granskningsprocess i styrande organ. För närvarande är det implementerat över 50 ULB i Indien PWIMS Public Works Information Management System, en webbaserad kommersiell affärshylla (COTS) - applikation för hantering av de centrala funktionella processerna för arbetsplanering, upphandling och underhåll i offentliga arbeten. OPTICON en robust bygghanteringsprogramvara speciellt utformad för byggorganisationer. Med intelligent byggda moduler för projekt, ekonomi, växtförädlingsmaskiner, är dina byggprojekt säkrade av positiv avkastning. BIM Services Project-virtualisering blir allt viktigare dag för dag. Med tillgången till en 3D-modell, före påbörjandet av den faktiska konstruktionen har många fördelar. Med BIM är en design konsekvent, samordnad och mer exakt över alla intressenter. Med 750 års erfarenhet och djupgående kundstudie SoftTech Engineers Pvt. Ltd har utvecklat e-styrning och byggande ERP-produkter med tanke på specifika behov hos våra kunder, kan du vara säker på att ditt företag är i goda händer. Produkter från SoftTech Engineers Pvt. Ltd försäkrar: Produktivitetsramp upp Fokusera på kärnfunktionen i ditt företag Förbättrade bottenlinjer Behåll dina företags tillgångar Investera tid och pengar i företagsteknik SoftTech Engineers Pvt. Ltd är den betrodda associeringen i ditt försök för framgång. Livet hos en kvantitativ analytiker Känd i verksamheten som 8220quants8221 utvecklar och analyserar kvantitativa analytiker komplexa matematiska modeller som finansiella företag använder för att fatta beslut om riskhantering, investeringar och prissättning. Partispekulant, del hänsynslös logiker, ett mål för kvant8217 är att minska risken och skapa vinster. Kvantitativa analytikeransvar Ansvaren varierar beroende på arbetsgivare (t ex hedgefond vs investeringsbank), produktfokus (t ex värdepappersvaror mot värdepapper) och kompetensnivå. En kvant kan behövas för att: Forskning och analysera marknadstrender och statistik för att fatta modelleringsbeslut. Utveckla och genomföra komplexa kvantitativa modeller (t. ex. modeller för handelsaktier) och analytiska mjukvaruverktyg. Utför dagliga statistiska analyser (t. ex. riskanalyser, låneprissättning, standardriskmodellering, etc.) och kodningsuppgifter (t. ex. mönsterigenkänning eller maskininlärning) Detaljerad modellspecifikation och metoder för datainsamling Testa nya modeller, produkter och analysprogram Håll och modifiera analytiska modeller under användning Använd eller skapa oberoende verktyg för att verifiera resultat Samarbeta med lag av matematiker, datortekniker och fysiker för att utveckla optimala strategier. Konsultera med finansiell industripersonal på handelsstrategier, marknadsdynamik, handelssystemprestanda mm. Generera kravdokumentation för programutvecklare. Presentera och tolka dataresultat till ledande befattningshavare och kunder. Det finns quants som är experter i ett visst område stati stical arbitrage, derivat prissättning, kvantitativ investeringshantering, algoritmisk handel eller elektronisk marknadsföring och quants som spelar specifika styrkor. Till exempel kan en blyg och pensionär 8220back office8221 quant (dvs kvantitativ modellforskare) vara djupt involverad i att undersöka och validera statistiska modeller eller generera nya finansiella strategier. En högoktan 8220front office8221 quant (dvs. kvantitativ näringsidkare) kan arbeta en-mot-en med handlare, utforma aktiemarknadsalgoritmer och tillhandahålla kollegor med datorbaserade prissättning och handelsverktyg. En intervju med en riktig kvantitativ analytiker Vi talade med Micah Spruill, grundare av Aurora Investment Advisors. om hur det fungerar som en kvantitativ analytiker. Nedan diskuterar Micah för och nackdelar med att vara en kvant, de mest använda programmeringsspråken och hans råd till studenter. F: Vilka är de främsta nackdelarna med ditt jobb Att kunna tillämpa vetenskapliga metoder för att finansiera och upptäcka nya sätt att betrakta och analysera denna typ av data. Att kunna erbjuda investerare en investeringsstrategi som syftar till en bättre och mer sann förståelse av marknaderna (både alfa generation och riskhantering). Utbilda andra (särskilt investerare) på vikten av kvantitativ analys och varför, om den används effektivt, är den så kraftfull i jämförelse med mer konventionella metoder. Ju mer du vet, desto mer inser du att du inte vet. Vad jag menar med det här: ju djupare du går ner en väg desto mer inser du chansen för dolda risker. I ekonomi, speciellt när man bygger på modeller, finns det alltid tanken på baksidan av ditt huvud. Missade vi något, vi tittar på något och det är vanligtvis en mycket svår fråga att svara på. Lägg till detta till ansvar för att hantera stora summor pengar och det finns alltid en viss grad av stress som existerar. Jag tycker om att se detta som 8220hälsosam stress, för om du inte har det, kan du falla i byte mot övertygelse. Fråga: Vilken slags inverkan har kvantitativa analytiker på investeringsbankernas och hedgefondernas framgång A: Jag ser att branschen som helhet förändras mycket under det närmaste decenniet. Min bakgrund ligger inte i investment banking, så min åsikt är ganska begränsad, men jag ser att kvantitativa analytiker har en mindre inverkan på den branschen än jag gör i hedgefondbranschen. Eftersom investeringsbanker är centrerade kring strukturerade finanspOs, är det fortfarande väldigt mycket en mänsklig driven industri. Detta kommer att förändras i tid, men i mitt sinne, inte lika snabbt som i hedgefondsutrymmet. Jag tror att det finns en stor rörelse bland många diskretionära hedgefonder för att bli mer kvantliknande i sin process. Ju mer du kan systematisera ett tillvägagångssätt, eller ta bort mänsklig beslutsrisk från processen, ju mer konsekventa resultaten kommer att vara. Även om det finns många framgångsrika diskretionära medel kvar, kommer de flesta att hålla med om att det är de kvantitativa fonder som tenderar att dominera (när det gäller avkastning och Sharpe-förhållanden), ser jag aldrig denna trend tillbaka. Fråga: Vilka färdigheter eller programmeringsspråk använder du oftast i ditt arbete och varför A: Jag hanterar inte någon av programmeringssidorna i vår modellering, men i vårt företag är de mest populära språken Python (den mest populära) och C. Python för enkel användning och den totala nyttan8221 av den och C för dess hastighet. Fråga: Vilken typ av person gör den bästa kvantitativa analytikern A: Jag tror på de som vetenskapligt ofta gör det bästa inom detta område. Ofta är de bästa frågorna de med bakgrund i matematik, datavetenskap, teknik eller naturvetenskap (dvs fysik). Det finns en anledning till pengar som Renaissance Technologies hyr bara forskare (åtminstone för deras forskningssida). De är inte intresserade av MBA eller de med examen i finansiell affärsverksamhet eller ekonomi som skulle vara fallet med din mer traditionella vägggataanalytikerroll. Ofta lär de här tankegångarna sig på modeller som är för akademiska och lita på för många antaganden, vilket skapar onödig bräcklighet. F: Vilka råd skulle du erbjuda eleverna att förbereda sig för som en kvantitativ analytiker A: Jag tycker att en av de viktigaste sakerna att veta när man går in på detta område är tanken att tänka på sig själv. Om det finns en stor sak som jag har upptäckt under de senaste åren är det så viktigt att det är fråga om allt. I finans, och mer specifikt kvantfinansiering, är jag alltid förvånad över hur ofta människor grupperar sig på samma tankar och idéer och ibland saknar det mest uppenbara (och sanna) svaret. Utforska vägar som få har övervägt, och var inte rädd för att bryta sig bort från de konventionella modellerna som majoriteten av quants använder och gynnar. Om du vill vara annorlunda måste du tänka annorlunda. Skolning är viktigt, men du kommer inte att lära dig någonting i skolan som direkt leder till din framgång på detta område (annars skulle alla med kvantskolebildning vara framgångsrika). Glöm aldrig att ta ett vetenskapligt tillvägagångssätt, och om du någonsin stubbar på någonting, fråga dig själv, hur skulle naturen lösa detta problem Kvantitativa Analytiker Lönekvoter är de ultimata finanserna, så stora arbetsgivare är vanligtvis hedgefonder och investeringsbanker. You8217ll hittar också möjligheter med värdepappers - och råvaruhandlare, mäklarfirmor, bokföringsföretag, affärsbanker, försäkringsbolag och finansiella konsulttjänster. Hedgefonder och handelsföretag tenderar att betala bäst, men kompensationspaket är ofta beroende av firm8217s resultat. Wall Street är där pengarna är, för quants som för alla andra. Enligt PayScale. Medianlön för ny kvantitativa analytiker år 2015 var 114 021 28 över det nationella medeltalet. Löner för kvantitativa handlare tenderar också att ligga högt i stora tradinghedge fondcentraler som Chicago, Boston och Stamford. Om du inte vill att USA ska vara din hemmabas kan du prova Hong Kong, London, Sydney, Singapore, Tokyo eller Peking. Kvantitativ Analyst Senior Kvantitativ Analyst Kvantitativ Analyt Kvalifikationer Vilken typ av grad behöver jag även för låg nivå kvant positioner, kommer arbetsgivare att förvänta sig att se en master8217 grad på ditt rsum. Detta kan vara i ett målinriktat program som kvantitativ finansiering, matematisk databasfinansiering, verksamhetsforskning eller finansiell teknik. Eller det kan vara i ett relaterat kvantitativt fält som fysik, statistik eller matte. Om du inte har enastående matematik och beräkningskunskaper och verklighet i ekonomisk analys, kommer en MBA inte att skära den. För att kvalificera sig till ledande befattningar eller lediga jobb i högsta företagen behöver du doktorsexamen i matematik, statistik, fysik, datavetenskap, ekonomi eller liknande. Anställningskandidater med doktorand har visat att de har förmåga att arbeta självständigt på komplexa forskningsprojekt som en värdefull tillgång för stora hedgefonder som investeras i 8220blue sky8221-projekt. Var medveten om att konkurrensen om kvantroller kan vara extrem. Arbetsgivare, speciellt högsta nivåfonder och investeringsbanker är verksamma för att tjäna pengar. De kommer att sätta dig igenom en noggrann intervjuapplikationsprocess och testa dig om viktiga tekniska färdigheter. Vilken typ av färdigheter behöver jag teknisk kompetens Objektorienterad programmering Stor datamodellering C (används för högfrekventa handelsapplikationer) MatLab, SAS, S-PLUSR (används för statistisk analys) Monte Carlo-tekniker Maskininlärning Data mining CJava. NET eller VBA, Excel Mathematical Skills Calculus (inklusive differential, integral och stokastisk) Linjär algebra och differentialekvationer Numerisk linjär algebra (NLA) Sannolikhet och statistik Spelteori Finansiella färdigheter Portföljteori Aktie - och räntederivat, inklusive exotics Systematisk och diskretionär handelspraxis Kredit - riskprodukter Finansiell modellering Affärsfärdigheter Analytisk problemlösning: Använder logik och matematisk programmeringsverktyg för att hantera abstrakta ekonomiska problem. Förmåga att arbeta under tryck: Att göra viktiga ekonomiska beslut i högspänningssituationer. Oberoende forskning: Att arbeta utan övervakning om eventuellt oöverstigliga utmaningar som använder tålamod och uthållighet för att slutföra uppgifter. Koncentration: Tolererar långa timmar som arbetar med datorkod och data. Vad om certifieringar Det finns många certifieringar som uttryckligen riktar sig till quants. Så innan du investerar i CFA eller CQF, fråga dina professorer och professionella mentorer om certifiering kommer att få en mätbar fördel för din karriär. Erbjuds av CFA-institutet. Denna referens är inriktad på investeringar. För att bli CFA-charterhållare måste kandidater slutföra ett självständigt studieprogram och skicka 3 tentor. Varje tentamen kräver ungefär sex månaders förberedelse. Dessutom måste innehavare bevisa att de har fyra års kvalificerad, yrkeserfarenhet i beslutsfattandet. Är CFA värt det Juryen är fortfarande ute. Vissa quants (t. ex. finansiella ingenjörer utan doktorsexamen som vill öka sina kvalifikationer) väljer att förfölja CFA för att ge dem en kanten över sina kamrater. Men it8217s nämns inte ofta i arbetskraven för kvantitativa analytiker. CQF är mer av en utbildning än en certifiering. Ibland faktureras som ett alternativ till en MFE, är det här deltidsprogrammet för finansiell ekonomi riktade mot personer som är intresserade av kvantitativ ekonomi i verkligheten. Det inkluderar derivat, kvantitativ handel, försäkring, modellvalidering eller riskhantering. Kurser, workshops och tentamen kan genomföras som ett halvårsprogram eller delas in i två tre månaders nivåer. Jobb som liknar Quantitative Analyst Quants spenderar mycket tid på att titta på skärmar. Om du är fascinerad av finansvärlden och vill ha en bredare uppsättning arbetsuppgifter, inkluderar dina alternativ: Du har också möjlighet att dra sig tillbaka till akademin eller forskning, som en ren matematiker, eller fördjupa dina programmeringsförmåga för att undersöka ingenjörsroller. Möjligheter för seniornivåer omfattar: Portföljchef Hedge Fund Manager Quant Developer vs. Quant Analyst Kvantitativa utvecklare har vanligtvis mer avancerad objektorienterad erfarenhet och mindre matte och ekonomisk expertis än kvantitativa analytiker. Det betyder att de8217 är lägre i den ordspråkiga pekningsordningen. Som Michael Halls-Moore noterar. utvecklare arbetar nära med kvantmodellanalytiker för att ta en MatLabR-prototyp, optimera den och göra den mycket feltolerant för produktionsmiljön. De kan också vara ansvariga för rutinverksamheter som statistisk kodning eller upprätthållande av storskaliga arvsystem. Även om de flesta kvantutvecklare betalas mindre än kvantanalytiker: 8220En extremt högt betalande roll som ligger i den kvantitativa utvecklingsarenan är den som är den stjärna CC-utvecklaren som förstår Unix-nätverksprogrammering, låg latenssystem och Linux-inlägget Kärna. Dessa individer kan ofta hittas som arbetar i den hemlighetsfulla världen av Ultra High-Frequency Trading (UHFT), där handelsorder nu mäts i mikrosekunder.8221 Kvantitativ Analyst Job Outlook Eftersom BLS doesn8217t spårar specialiserade datavetenskapliga roller, statistik om kvantitativa analytikerjobb är ironiskt nog svår att källan. För närvarande utser BLS anställning av finansiella analytiker (en ganska bred kategori) för att växa 16 från 2012 till 2022. Snabbare än genomsnittet för alla yrken. Denna procentandel kan mycket väl vara högre för kvantitativa analytiker. I en 2013 Investopediaartikel för Forbes. Författarna föreslår att efterfrågan på quants skulle öka på grund av ett antal trender: Tillväxt av hedgefonder och automatiserade handelssystem Ökad komplexitet i likvida och illikvida värdepapper Fortsatt intresse för marknadsneutrala investeringsstrategier Efterfrågan från handlare, revisorer och försäljningsrepresentanter för prissättningrisk modeller Konflikt med de dubbla bogeymen av stora data och AI, blir de finansiella cheferna allt mer vända till analytics expert interpreters för hjälp. Professionella organisationer för kvantitativa analytiker Dela på Facebook DelaA STUDIER OM DOMAINS. Hur man får domänkunskap Varför domänkunskap behövs Vad är domän Vad händer om jag inte är domänexpert Om jag inte vet om domändisciplin kan jag få en Business Analyst Job Vanligtvis kommer dessa typer av frågor att finnas där i fräschare analytiker aspiranter . Behöver du inte oroa dig för detta Innan vi pratar mer om domäner och förvärvar domänkunskaper, låt oss veta om domänen och dess betydelse. Domän ndash I enkla ord kan vi säga, särskilt arbetsområde eller specifikt område som ska bearbetas. Här måste vi förstå en viktig sak att Domän kan förstås på två sätt, en är teknisk killar Domän och en annan är allmän domän (som är för affärsanalysfunktionella killar). Till exempel: Om du frågar någon teknisk person som utvecklare, vilken är din domän Svaret skulle vara Java, j2ee eller dot net eller flash eller php eller cold fusion etc men låt oss inte gå förbi. Domain for Business Analyst kommer att vara som e-handel, bank, finans, CRM, auktioner, sjukvård, logistik, försörjningskedjan etchellip. Varför domänkunskap är viktig Majoriteten av mjukvaruföretag kommer inte att fungera på alla domäner. Företag kommer att arbeta på endast valda domäner. Mycket sällan arbetar företag på många områden. Om ett företag arbetar på flera domäner kan du anta att företaget gör bra och har fler projekt: -) (behöver inte vara sant alltid, bara en normal tanke.). Den viktiga punkten är dock om ett företag anställer affärsanalyser och om kandidaten vet om domänen som företaget arbetar så kommer det att läggas till fördel eftersom träningsprogrammet kommer att vara kortvarigt. MEN vanligtvis företag DONOT förvänta domänkompetens från fresherrsquos men om kandidat har expertkunskap så uppenbarligen kommer den kandidaten att ha fördel över andra kandidater och kan plockas av arbetsgivare. Nu kommer den stora frågan, hur man får domänkunskap. Min högskola tänkte aldrig på domänkunskap, hur kan jag veta Ja det blir din fråga. Inte ett problem, vid denna tidpunkt kan du få domänkunskaper utan att gå till certifikatkurser och klasser. Det bästa tillgängliga alternativet är google och ett annat alternativ är dina vänner som arbetar på vissa domäner. Den mycket viktiga sak du bör tänka på är ndash varje bit av information om domänen är värdefull. Domänkunskap betyder bara ldquoknowing morerdquo thatrsquos alla. Till exempel, ta exempel på hälsovård. Vi tycker att vården handlar om sjukhus och att bygga program för sjukhus. De gemensamma kraven vi tror är patientens läkare, men det handlar om många saker som Lab, Försäkring, försäkringar finns olika försäkringar som kontantlösa, ersättningsansvarig, andra tjänster som MR, skanning, Pharma (läkemedel), inventering (läkemedelsförteckning, kirurgisk utrustning), regeringens regler och föreskrifter om försäkring, narkotika kontrollpanel, rapporter, administratör för att hantera mjukvaran etchellip så allt behövs är att veta lite mer. Det i sig är domänkunskap. För att hålla det ännu enklare, du köper en choklad är enkel, du köper en choklad och läser texten på omslaget som tillverkare, distributör, registrerad adress, indigenter. MRP, nettovikt och andra specifikationer är något extra ndash du kommer att ha information om produkten men om gå utöver det att veta något mer som Hur det tillverkas Vem är de andra företagen som tillverkar samma typ av choklad varifrån råvaror skickas? , i vilket geografiskt läge är det populärt Vem är målmedlemmar (som barn, unga damer etc) ndash vi kallar det som kunskap om den produkten. (Detta var bara ett exempel) På webbplatsen som gör fräschare domäner experter kanske inte så lätt men mitt försök är att ge minsta kunskaper så att det kan vara till hjälp. Men bara att upprepa lsquoFresher behöver inte vara domänexpert, men om du är medveten om domänen kommer det att läggas till fördel, som att vara en all-rounder än bara batsmen eller bara bowler i cricket-match: -) Jag ska ta upp några 2 domäner för nu. Eftersom du läser den här informationen på hemsidan, låt mig ta upp ldquoWebsite Design amp Developmentrdquo som en domän 1) Webbplatsdesign amp Utveckling Så, vad är webbplatsen varför webbsidan du vet svarar jag tror eller bara google det hittar du svaren. Jag kommer att hålla det kort. Webbplatsen kommer att innehålla information innehåll och kan nås via nätverket. Det kan vara på privat nätverk (intranät) eller offentligt nätverk, allmänt känt som internet. Webbplatsen kan byggas med html eller flash eller kombination av både HTML och Flash. Vanligtvis hittar vi HTML. Användning av HTMl tagssyntax kommer att skapas webbsida. En webbplats kan vara en sida eller mer än en sida. Webbplatsen används vanligtvis för att publicera information eller annonsera. Webbplatsen är ett av de kraftfulla verktygen för reklamfrämjande. Inte bara marknadsföring utan även e-handel (köpare säljer online), nyheter webbplatser som tider av Indien, spel webbplatser behöver webbplats. På enkelt språk kan vi säga något företag, allt i världen har en hemsida. Vissa vanliga element som används tillsammans med HTML är CSS (Cascading Style Sheets), JS (Java Script) och Flash (Flash är valfritt). Människor föredrar HTML jämfört med blixt eftersom flash-sida Laddar tid är lite lång jämfört med HTML-sidan. Webbplatsen slutar vanligtvis med förlängning. html eller. htm (annat än. html och. htm det finns. jsp. Aspx etc men låt oss inte bli för tekniskt) En webbplats behöver ett domännamn (observera att detta inte är den domän som vi är pratar ndash blir inte förvirrad) DOMAIN NAME betyder webbplatsens länknamn som alltid kommer att vara unikt. Gilla Google. Youtube. yatra. musicindia. Facebook. bangaloreliving. ebay etc Om du ser här google. youtube, yatra heter domäner. Domännamn kan inte dupliceras. Endast en domän finns. Det finns några serviceföretag och den som vill ha en webbplats bör de gå till att registrera DOMAIN NAME. Vanligtvis kommer det att finnas några avgifter för registrering och årliga förnyelsesavgifter också. Inte bara rsquos det finns olika tillägg som. info. netto. tv. biz. org. LEDARE i etc är dessa också hemsidor domäner som Once DOMAIN NAME är registrerad, webbplatsen behöver värdrum, vanligtvis kallad server. Det finns så många företag som tillhandahåller webbhotell. Vi behöver köpa lite utrymme från dem som 50 MB, 1 GB utrymme. När platsen är inköp, efter att webbplatsen är byggd kan vi vara värd för webbplatsen. Domännamn amp hosting rum bör pekas så att när människor skriver exempel visas webbplats värd på server (värdrum) visas. Hur Domännamn och Hosting är spetsa Låt oss inte gå tekniskt igen, men för din information på hög nivå kommer det att finnas några saker som heter namnservrar, vi måste kartlägga namnservrarna för värdkontot och domänkontot. Vissa domänregistreringstjänstleverantörer kommer också att tillhandahålla värdrum. Hur sker det med webbplatsprojektet Vad gör affärsanalys här Letrsquos se: I ett mjukvaruföretag som arbetar med Website Design amp Development kommer det att bli lag som regel mitt i Business Development (BD) teammarknadsföringsteam: Dessa människor får webbplatsbeställningar mitten Business Analyst ndash få krav (vad ska man utforma Hur man ska utformas Vilken information ska det vara flödet Etc. mitten Designers (Graphic Designers UI Designers) ndash Skapa mönster, skiv HTML-mitten. Deployment Implementation Engineer: Implementera eller hosta på server mitten Projektledare: hanterar projekt och levererar i tid. Du vet om marknadsföring människor, de bara får projekt order. Vad gör affärsanalytiker i webbdesign amp utvecklingsprojekt När projektet är tilldelat kommer Business Analyst börja med krav. De vanligaste sakerna i webbplatsprojekt sänder första frågeformuläret, där kunden kan svara på, Ja Nej, format för de flesta av frågorna. Frågeformulär kommer att vara som Projektnamn Webbsida namn eller vilket namn ska visas på webbplatsen Finns domän (notera: Den här domänen är annorlunda). Om ja, vad är namnet Har du en logo Om ja, ge oss ett Jpeg - eller Png-format Om nej vill du att vi ska utforma logotyp för dig Hur många sidor ska skapas och ge namnen på sidorna. Gilla service, om oss, kontakta oss, Faq etc. Behöver du formulär för att kontakta oss sidan Var i användaren kan skicka detaljer och e-post kommer att utlösas. Nämna några av referenswebbsidor och ge länk. Vem är dina konkurrenter Ge någon information Vilka färger som ska användas för webbplatsen (färgtema) Är det en färg eller två färger Eller mer än 2 färger Namn färgerna Vem är publiken för webbplatsen Gilla barn, affärsmän mm Kortfattat om din verksamhet Har du några handouts av ditt företag Som reklam, visitkort, broschyrer etc. Har du några specifika bilder av ditt företag Eller vill du lägga till några bilder på hemsidan Om ja, skicka in jpeg eller png-format Behöver du SEO (Search Engine Optimization) gjort för webbplatsen Om ja ge Meta-taggar eller nyckelord. Etc (några fler frågor) Ibland klienten kommer att svara på alla frågor och någon gång delvis kommer affärsanalysören att ringa eller träffa kunden för att diskutera om frågor och slutligen få svar. När svaren är redo kommer affärsanalysen att diskutera med konceptet om konceptet och krav. Grafiska formgivare kommer att skapa några exempel design (vanligtvis kommer mönster att skapas med hjälp av ett verktyg som kallas Photoshop, vilket är en Adobe-programvara) Business Analyst delar delprojekt i ett jpeg-format (med vattenmärke ndash vattenmärke kommer att vara lite text eller symbol inbäddad i prov, så att klienten inte äger den innan projektets slutförande har slutförts). Vanligtvis kommer det att finnas några rekommendationer ändringar från klienten och det kommer att göras från designers. När Design slutförts från kunden kommer Business Analyst att få sign-off på design. Designer kommer att skära konstruktionen (Photoshop-filen. psd) i HTML. Vanligtvis Dreamviewer-programvara kommer att användas för att skära HTML. Dreamviewer är också en Adobe-produkt. Designer kommer att justera och ställa in mönster genom att tillämpa CSS och, om det behövs, tillämpa Java Script (för mer information om java script, CSS ndash besök w3shools webbplats). Slutligen kommer webbplatsen vara redo för lansering. Innan lanseringswebbplatsen kommer att vara värd på en testserver och kommer att visas till kunden för slutlig korrekturläsning, kommer testningen att göras om några misstag finns där och samma kommer att åtgärdas. En gång godkänd av client ndash-installationsingenjör eller implementeringsingenjör kommer att distribuera webbplats på webbhotell och webbplatsen kommer att släppas. Mest vanliga erros buggar på hemsidan: Kors webbläsarkompatibilitet ndash som i Mozilla Firefox webbplats kommer att se bra ut men i internet explorer det kanske inte och vice versa. Vad är nystartad på webbplatsens CMS-webbplats (Content Management System) ndash när webbplatsen lanseras och senare om kunden vill byta text eller lägga till ny bild på webbplatsen måste klienten komma tillbaka till designer eller mjukvaruföretag, dvs klienten kommer att vara beroende av programpersonal . Om webbplatsen är byggd och drivs av CMS kan kunden själv ändra webbplatsens innehåll och uppdatera utan teknisk kunskap, utan HTML, CSS-kunskap. Med CMS-aktiverad webbsida öppnas i en redigerare precis som MS-Word, vad som helst som behövs kan redigeras och uppdateras, och alla måste sparas som alla. Det är väldigt enkelt. De vanligaste redigerarna som används är FCK Editor, Wyswyg Editor, Tiny MC Editor. Dessutom finns några tillgängliga ramar i PHP där CMS kommer att vara standard som Drupal, Joomla, Typo3 (låter inte gå djupt. Det här är bara för information) Så på högre nivå har vi täckt en viktig del av webbdesign och utveckling. Oftast en gång webbplats är klar, kommer SEO att initieras (Search Engine Optimization). Låt oss inte gå djupt in i SEO eftersom SEO själv kommer att bli en separat domän. I enkla ord gör webbplatsen sökbar av sökmotorer som Google, Yahoo, Bing, MSN. För att göra detta händer många tekniker finns det som Meta tags identifiering, nyckelord, google analytics, google verktyg för webbansvariga, inlämnande av webbplats för sökmotorer, betala per klick, länk utbyteswebbplatser etc. Efter att du läst detta ndash hopp har du en bra bild om webbdesign utveckling utveckling. Vad säger din domänkunskap nu? -) Letrsquos lär nu något om e-handelsdomän. Du kanske har studerat om e-handel i dina MBA-lektioner. Så jag kommer inte gå mycket djupare. Om du söker lsquoEcommercersquo i google kan du hitta N antal webbplatser som talar och förklarar om e-handel. Så jag kommer att hålla det enkelt. Vad är e-handel Vi kan helt enkelt dela e-handel som lsquoErsquo och lsquoCommercersquo. Att vara ledande studenter vet du alla vad handel är. Handel handlar om att köpa eller sälja varor eller tjänster till något värde. lsquoErsquo står för elektronisk. Så det är lsquoElectronic-Commercersquo. För att göra det ännu enklare - Handel över internet eller handel på internet. Eller e-handel är en marknad på internet där folk kan köpa och sälja varor för pengar. E-handel har inga gränser som vi har i realtidsmarknader. Som indisk marknad, Europa marknaden, Nepal, Australien etc. Människor kan köpa eller sälja varor från någon del av världen (förutsatt att de har tillgång till internet: -)). Men det finns några mindre begränsningar som om ingen transportanläggning då kan vi inte skicka varor till den platsen. Fake artiklar, sprängämnen kommer inte att skickas etc. Låt oss se vad allt behövs för E-handel. Viktig anmärkning: Online-handel (aktiemarknad) är också e-handel. Eftersom denna e-handel är enorm och det krävs viss ekonomisk kunskap för att förstå aktiehandel berör jag inte den här delen. Även för vissa tjänster kan tas med i e-handel som buss, flygbiljettbokning, hotellbokning och filmbiljetter etc. Jag förklarar om e-handel för produkters varor så att det lätt kan förstås. Först och främst i e-handel finns det två koncept ndash Singel säljare och flera köpare och flera säljare och flera köpare. För säljare, vad behövs En säljare (företag) som säljer varor på internet. Internet köpare Webbsida Kategori lista eller katalog Produktlista Sökfunktion Varukorg Kassa Fraktkalkylator Betalnings gateway Användarregistrering Användarinloggning Användarprofil Admin sektion med Rapporter. Nu kan vi se en-i-ett i lite detalj Säljare: Säljaren kommer att vara företagets ägare, som kommer att investera för att göra e-handelsprogramvara. Vem ska hantera programvara, sälja produkter och driva affärer. b Internet: Det här är väldigt viktigt, för utan e-handel kommer det att bli mardröm. Även du vet alla hur mycket viktigt det är. Inte bara för e-handelsbit för livet själv är det väldigt viktigt. c Köparen: den person som betalar belopp för varorna och köper från säljare eller köper varor. d Webbplats: Det behöver en webbplats där folk kan logga in och köpa varor. Webbplatslänk fungerar som plats för konton för e-handel. Liksom säljaren kommer att annonsera i annonser ndash logga in på xyz för att få 30 rabatt på tvättmaskiner. Så folk kommer att få veta Xyz är platsen där rabatt finns på tvättmaskinen. Xyz fungerar som plats. e Katalog - eller kategorilista: Om säljaren säljer endast en produkt är det kanske inte nödvändigt med en katalog, men i realtidslivet kommer säljaren inte att begränsa sig genom att bara sälja en produkt. Han eller hon kommer sälja fler produkter som kan tillhöra olika kategorier. Som en tvättmaskin, skor, tofflor, strumpor, t-shirt, golfpinne, redskap, mobiltelefoner, böcker, penna, vattenflaska, dator, läppstift, ansiktsgrädde, kroppslotion, sax, choklad, smör, ghee, kött, kryddor mm . Så om vi kan kategorisera ovannämnda produkter i Elektronik Fotvaror Skönhet Stationära kläder Ätbara Så, under en kategori kan det finnas ett antal produkter men kategorin kan inte dupliceras. Kategori förblir unik. f Produkter eller produktlista: Varor eller föremål som säljaren listar på hemsidan för försäljning. Produkter kommer att listas från administratör från backend. Produkten kommer att ha attribut (detaljer) som Produktnamn Storlek Kostnad eller pris Färg Kort beskrivning av produkten. g Sökfunktion: När produkterna blir mer, säger till exempel mer än 100 produkter eller 100 produkter blir det svårt för användare (köpare) att se efter produkten. Så det kommer att bli en funktion som kallas sökning. Köpare kan skriva eller produktnamn eller delnamn för produkten. Ndash-resultat kommer att visas och gör sökning enkelt. Om säljaren säljer produkter som är mindre än 10 eller 15 är sökfunktionen inte nödvändig. Varukorg: Du kanske har sett en vagn (bär vagn med hjul i köpcentra som Big Bazaar, Spencer, matord, väggmall etc) exakt det gör du kan dra produkter till dig kundvagn och flytta till andra avsnitt för att köpa fler produkter. Också i slutet om du känner att du inte köper några produkter som du valt kan du ta bort från vagnen. Eller om du donrsquot vill ha några produkter kan du ta bort alla produkter och komma ut ur köpcentret. lsquoShopping cartrsquo - funktion på e-handelsplats gör samma sak. Du kan välja produkter och fortsätta att shoppa. Ta bort produkter från kundvagn eller tom kundvagn. I Checkout: I realtidsscenario går du till shopping för ett köpcentrum och väljer produkter du ska köpa från olika våningar, du kommer att flytta mot kontanter för att göra betalning. Det scenariot i e-handel heter lsquocheckoutrsquo, dvs när du lägger till produkter i din kundvagn och bestämmer att du ska köpa de produkterna du behöver checka ut. j Fraktkalkylator: ndash Detta hittas inte mycket ofta i realtid köpcentrum. Eller sällan kan du hitta. Detta är något så enkelt som lsquohome deliveryrsquo i köpcentrum. Ibland erbjuder köpcentra gratis hemleverans för varor av köp mer än Rs. 5.000 eller Rs.8.000. I e-handel för alla varor eller produkter du köper kommer det att vara fraktkostnad som är inblandad i den totala kostnaden. Ibland om säljare önskar gratis frakt kommer också att tillhandahållas. Ibland som för julfestivalen kommer säljaren att meddela på hemsidan ldquofree frakt till Indien Plats från dec 20 th till 28 dec eller gratis frakt för alla platser från xyz datum till abc date. Om det inte finns några lsquofree shippingrsquo hur beräknas e-handelsprogramvaran fraktkostnaden Separata kundanpassade fraktkalkylatorer kan utvecklas för e-handelsmodul där det kommer att finnas villkor om avståndet (från säljare plats till buyerrsquos plats) är mellan 0 KM och 100 KM gtgt Fraktkostnad kommer att vara 4, om avståndet är mellan 100 KM och 300 KM gtgt Fraktkostnaden blir 7 (denna beräkning är till exempel) Det finns andra kriterier som ska beaktas vid beräkning av fraktkostnaden för att skicka en anteckningsbok (skrivplatta) och skicka ett kylskåp eller TV till 100 KM är inte samma. Att skicka en T. V kan innebära mer kostnad med tanke på säkerhet och förpackning. Men för leverans kommer en Harry Potter Novel (bok) att innebära mindre packning och säkerhet också. Så sändningsräknaren kommer att överväga Avstånd, vikt, höjd. Det finns dock några tillgängliga tillgängliga räknemaskinprogramvaror som kan integreras med e-handelsplatsen vilket minskar utvecklingen av en anpassad fraktkalkylator. Som Uber vagn, Druaplrsquos inbyggd frakträknare. (det här är bara för din information, inget behov av att gå i djup). Det finns några andra logistiktjänster som kan integreras med e-handel som Fedex, UPS. Vad gör Fedex och UPS Fedex och UPS är de företag som tillhandahåller logistiktjänst. De har fraktkalkylator och GPS-spårning också. Genom denna tjänst kommer köparen att veta när produkten skickades och för närvarande på vilken plats den är Och när produkten kommer att nå Det finns fler logistikleverantörer där. Fedex och UPS är de mest populära tjänsteleverantörerna. De tar hand om fraktvaror i tid och säkert. k Betalningsgateway: Att jämföra betalningsporten med realtids köpcentrum och e-handel är enkelt. Så enkelt som betala och egna varor. I realtid köpcentra kan du betala kontant, matkuponger, kreditkort, betalkort och lösa in presentkuponger. I e-handel hur betalar vi Vanligtvis betalar e-handel betalning med kreditkort. Men i e-handel kan vi också lösa in e-kuponger, men för närvarande fokuserar letrsquos på kreditkortsbetalningar. Det kommer att finnas en funktion som heter betalnings gateway där vi måste ange kreditkortsnummer, utgångsdatum och 3-siffrigt CVV-nummer. (Jag antar att du kommer att vara bekant med att boka filmbiljetter online genom att göra kreditkortsbetalning). I e-handel är det också samma sak. MEN vi behöver gateway-tjänsteleverantörer. De vanligast förekommande och använda betalningsportalerna är medelstora Google Checkout Midot CC Avenue (denna gateway används mer i Indien, eftersom valutan kommer att vara i rupier istället för dollar). Dessa tjänsteleverantörer kommer att ta hand om kreditkortsvalidering (checkar kreditkortsnummer, är det är ett bedrägeri kort eller inte etc). Hur gör PayPal. godkänna, Google Checkout kommer att verifiera kreditkort Letrsquos oroa dig inte om det för nu kommer detta dokument att bli 100 sidor J. Dessa tjänsteleverantörer kommer att ha olika metoder för att verifiera, validera kreditkort och processbetalningar. Förresten, hur PayPal. godkänna, Google Checkout kommer att gynnas genom att tillhandahålla betalning gateway service Detta kommer att vara din fråga. De tar ut några behandlingsavgifter som 1 eller 3 etc. som kommer att ha vissa kriterier. Det finns så många betalnings gateways men PayPal, godkänner, Google Checkout är de mest kända och populära gatewaysna. Men du kanske har märkt en sak vid den här tiden ndash E-handel själv är inte så mycket populär i Indien. MEN i USA, Storbritannien, Australien och andra länder spelar e-handel en mycket viktig roll. Människor föredrar att köpa online istället för att gå till köpcentra så att de kan spara tid. Från och med nu i Indien börjar e-handelsutveckling och det kan ta några år att förbättra. Du kanske har märkt att folk föredrar ATMrsquos än att göra online-banktransaktioner. Den enda uppmuntrande delen är att människor i Indien bokar resor (buss, tåg, flyg) biljetter online genom att göra kreditkortsbetalningar. Vissa människor bokar också agent. Också bokar biljetter på nätet online. MEN när det gäller online inköp av varor är det inte populärt i Indien. Människor föredrar att gå till marknaden och se, ta på varorna innan de fattar beslut att köpa. Letrsquos väntar på lite mer tid att se e-handelsboom i Indien. Det roligaste är ndash Jag köper inte produkter online online, men jag har tänkt, hanterat, levererat mer än 20 e-handelsprojekt. Rolig rite. Jai Ho J I e-handel när du väljer produkter och kassan kommer ansökan att be om din adress. Du måste ange din adress med platsens PIN-kod eller postnummer. E-handelsapplikationen visar total kostnad inklusive fraktkostnad. När du betalar än du får ett kvittonummer eller transaktionsnummer. Du måste ha det numret tills du får din produkt. L Användarregistrering: ndash användarregistrering är processen att bli registrerad på webbplatsen. Är användarregistreringen obligatorisk Varför användarregistrering behövs Innan vi pratar mer om användarregistrering, kom ihåg att vi pratar om lsquoSingle säljare och flera köpare. I enskild säljarkoncept Användarregistrering är inte obligatorisk för att köpa produkter. Det är dock mycket vanligt att vi ser användarregistrering eftersom säljaren kommer att känna till detaljerna för användaren (köparen). Gilla användaradress, telefon, email etc. så att säljaren kan skicka e-postmeddelanden när han släpper ut ny produkt för försäljning. Skicka hälsningar till köpare på nytt år, jul så att kundrelationen förbättras. Även användarregistrering gör användaren att påminna webbplatsen och N antal gånger han kan logga in. Annars kan det hända att produkten köpare kanske inte kommer till plats igen. Användarregistrering kommer att ha gemensamma fält som namn, födelsedatum, användarnamn (välj från tillgänglighet), lösenord, säkerhetsfråga, adress, stad, e-post, telefon, postnummer etc. m Användarnamn ndash Användarinloggning är användarvalideringsprocessen själv innan du köper varor eller produkter genom att ange ett giltigt användarnamn och lösenord. Vanligtvis med den här funktionen kommer en annan funktion som standard ldquoforgot passwordrsquo där ansökan kommer att fråga om säkerhetsfråga eller e-postadress. Lösenord skickas till e-postadress. n Användarprofil ndash användarprofil kommer att ha alternativ som byt lösenord, uppdatera självinformation som adress, telefonnummer och andra fält. Även när användaren köper produkten kommer han att kunna se allt som registrerar historia i användarprofilen. o Admin avsnitt med rapporter: för e-handel webbplats kommer det att finnas en admin sektion. Admin kommer att vara den person som kommer att ha särskilda rättigheter och hanterar hela webbplatsen för e-handel. Vanligtvis är säljaren webbplatsadministratör. Vad får administratören se Skapa kategorier Katalog Lägg till produkter i kategorin Lagerhantering gtgt Admin har möjlighet att se hur många produkter som var där Så kan sålt Så många som återstår Etc. så han kommer att behålla inventar Användarhantering gtgt suspend användare, redigera användare Hantera rapporter gtgt se försäljningsrapporter, liksom vad som är daglig försäljning Veckovis försäljning Månadsförsäljning Total försäljningsrapport. Intäkter rapport gtgt hur mycket vändning hände Hur mycket vinst. etc Dessutom kan det finnas några fler rapportalternativ men ovan nämnda är nödvändigt för att hantera e-handelswebbplatsen. Så dessa är huvuddelar av e-handel. Förutom de ovan nämnda alternativen kommer köpare att ha alternativ som lsquotell en vän, lägga till i listan, rapportera falsk productrsquo email admin, inbyggd postlåda, produktbetyg (som stjärnbetyg) och många fler men för närvarande räcker det för en fräschare Jag tror. du är friskare behöver inte gräva mer. Du kan gärna säga att ndash du har viss domänkunskap på E-handel. I den här domänen ser vi på Vad är CRM Varför CRM-fördelar med att ha CRM-programvara Vem behöver CRM Software Business Analysts roll vid konstruktion av CRM-programvara. CRM är Customer Relationship Management. Det behövs inte mycket förklaring eftersom det redan förklarar att lsquoRelationshiprsquo betyder. CRM används huvudsakligen för att hantera companyrsquos företags interaktioner med sina kunder, automatisera processen och betjäna kundernas kunder på ett bättre sätt, i retur Företaget kommer att leta efter mer vinst. Hur företaget kommer att få nytta av en CRM-programvara Och varför CRM-program behövs Jag tror alltid att exempel kommer att få dig att förstå människor på ett bättre sätt (i exempel nedan är exempel 3 väldigt viktigt, ndash saknar inte), så låt mig ta ett exempel för att ge dig insikt om CRMrsquos betydelse. I denna konkurrenskraftiga och attraktiva värld är det mycket svårt att driva affärer och göra vinster. Människor är kloka och de vet att fatta beslut innan de köper en produkt eller tjänst. Bara genom att annonsera företag kan inte göra vinst, antar att annonsera företag kan sälja sin produkt men om deras service inte är bra efter försäljningen, så kommer de gradvis att börja förlora sina kunder. Många av er kanske har cyklar eller carhellip. Nu kan vi gå tillbaka några steg (spola tillbaka) och kolla när du köpte din cykel eller bil. Vissa säljare förklarade dig om bil eller cykel och du var imponerad och köpte bilen. Efter inköpet hade du några problem med fordonet och du gick till tjänst, men du var inte riktad, ditt klagomål var inte löst snabbt. Du blev frustrerad. Nu vill din vän köpa en bil eller cykel i samma showroom där du köpte. Vad skulle vara ditt förslag till din vän Av kursen kommer du att berätta att du inte går till det showroom. Antag om du var nöjd med din bils service, så kommer du definitivt att berätta för din vän att köpa fordon i samma showroom där du köpte. Du gick på en resa med din familj eller vänner och du bokade något hotell eller semesterort för en trevlig vistelse. Rumskamraterna hjälpte dig inte ordentligt, du beställde mat men det var försenat med en timme, förlängningsapparaten på ditt rum fungerade inte. För att få en flaska vatten måste du gå 7 våningar med stare fall. Du kommer aldrig någonsin att gå till hotellet och varken du rekommenderar till någon av dina vänner att gå till hotellet eller utväg. Det kan vara ett fall där, i ovannämnda båda exemplen, tjänsten var mycket bra, du var nöjd. Vilken påverkan kommer du att rekommendera till andra. Också du kan glömma efter någon gång. I fallet om du glömde att du besökte någon hotellort, kommer du inte att förlora någonting men att orten (företag) kommer att förlora vinst. Som affärsanalyser, vad tycker du, ska en utväg göra när kunden gick till semesterort eller hotell, kunde de ha tagit några mer detaljer som e-post, telefonnummer, födelsedag, adress etc. Vid något tillfälle som nyår, jul, födelsedag ndash Resort människor kan skicka ett hälsnings e-postmeddelande. Så du kommer ihåg den utväg. Du kan rekommendera till andra om de är i behov av utväg. Är det inte här, vilket semesterhotell gör de De hanterar kundrelationen. Detta är huvudbegreppet lsquoCustomer Relationship Managementrsquo. Vänner hoppas att du också kommer överens om att i denna moderna värld letar folk efter komfort till överkomlig pris. Ibland om tjänsten är utmärkt folk bryr sig inte om att betala högre priser men tjänsten borde vara utmärkt. Det kan vara vilken bransch som helst och ndash behöver inte vara utväg eller bara bil. Om du går till Skräddare ska han ge utmärkt service genom att sy kläderna ordentligt och leverera i tid. Om du beställer Pizza ndash förväntar du dig att det ska vara bra med smak, kvalitet och mer än levererad i tid. Excellence och on-time är nyckeln till framgång för alla affärer. Ohh. Låt mig gå tillbaka till CRM nu. Nu hade du en hög nivå förståelse av Customer Relationship Management men varför programvara behövs för CRM För att bara skicka födelsedag, behöver nyårshälsning en mjukvara Helt enkelt slösa pengar på att köpa eller utveckla CRM-programvara. Det här är din fråga. Inga vänner, det är inte fallet. Det finns mycket fler saker som är involverade i CRM och för att behålla det ordentligt finns det ett behov av programvara. Letrsquos graver mer så att du får en domänkunskap på CRM. CRM är oberoende av vilken bransch som helst. Huvudsakligen CRM används för att behålla eller behålla nuvarande kunder och få nya utsikter (nya kunder). Först titta på hur man hanterar nuvarande kunder innan de går till nya utsikter. Som jag nämnde är CRM oberoende av näringslivet. Dvs. CRM kan vara användbar eller anpassad för alla affärer. Letrsquos går igenom exempel igen. Du kommer att använda mobiltelefon och du kommer att ha en viss anslutning som (Vodafone, Airtel, Idea, BSNL, Tata Docomo etc). Du märkte plötsligt att din förbetalda balansbelopp dras av utan att någon användning görs. Du är arg och vill göra ett klagomål. Du kommer att ringa kundvård och berätta ditt problem. Customer care representative will guide you or take your complaint. You would have noticed one thing. You will get a SMS stating, we have received your complaint and your complaint will be addressed within 24 or 48 hours. Your reference complaint number is 4G90N3X. (Something like this). On the back-end ndashthe customer care representative who spoke to you will note down the details during the call. Customer care rep will be already having your details in their data base and they will store your complain details. Where heshe will store It cannot be stored in a sheet of paper. It has to go into software. You might ask ndash why it should go into software. It can be stored in Microsoft Excel, why going for software (note: MS-Excel is also a software, Excel has become such a important thing for daily needs) Yes, it can be stored in MS-Excel. If customers are less in number it can be stored in MS-Excel but Vodafone, Airtel, BSNL, Tata Docomo will have thousands of customers. If these details are stored in software, there can be functionality like lsquoSearchrsquo, Filter, Reports etchellip Like, Sort customers ndash with age above 25 years. Search Customers whose complaint is pending for more than 12 hours. Search for new complaints. Search for resolved complaints. Search for reopened complaints. (There can be more functions but I mentioned at high level so that you can know importance of software). Also you will get SMS like, if you are satisfied with service respond with ldquoYesrdquo if not respond with ldquonordquo it is toll free. If you use software it will be automated and responses will be stored. Based on the responses a report can be generated like What were the total complaints received per day How many were resolved How many pending How many reopened How many customers gave feedback How many were positive feedback and how many were negative feedback Based on this report senior manager will come to know the day to day operations. If more of negative feedback is there then Manager can call for a meeting and formulate the better way to serve customers so that all the negative feedback can turn into positive feedback. What does positive feedback mean It simply means Customer is happy and customer will remain with Vodafone or Airtel or Tata Docomo. The complaints managed by lsquoVodafone or Airtel or Tata Docomorsquo through a software can be called as ldquoComplaint Management Systemrdquo and this software will fall under CRM solution. Now again lets go back to our Resort and Hotel example. Assume you were not satisfied with resort and you were angry. While you were checking-out from resort, you get a feedback form to fill. There might be questions like Your name Your Address How was your stay at our resort How were facilities at our resort You have any suggestions for us And other details like email address, phone number etc. You answered promptly and mentioned the problems and suggestions. Your comments will be entered into software by data entry operator. Resort manager had a look at your comments and made some corrections in the service. After 2 months you will get an email like below Hope you are doing good. You had visited our resort 2 months back for 3 day stay and you had provided us with valuable comments and suggestions on the service levels. We took your comments and suggestions on highest priority and made changes to our services and we are happy to announce that we have improvised a lot in our services and now our customers are glad with our services. Our resort team really thank you for the valuable comments and suggestions you provided. We would be honored to have you once again at our resort and we assure you the best service. Best Regards, Manager Resort team If you were customer and you got this sort of response, what do you think You will feel good and you may think of going to that resort once again. So the Moral is lsquoRelationshiprsquo matters and off-course lsquoCRM Softwarersquo matters. (Please note: this article is going lengthy, please keep reading. At the end I will consolidate about CRM software, what all the functions CRM software will have And role of business analyst in building a CRM software.) By this time you should have got one thing in mind. How feasible is sending these sort of emails Not only to the negative feedbacks but also sending birthday wishes, anniversary wishes, new year wishes, Christmas wishes etc. So much of time and people are needed to send these wishes. Is it No friends, it is not the case. This is where your CRM software is needed. CRM software can be programmed in such a way, so that it automatically sends email. Like if Birthday 25 th October Trigger email with Subject Birthday wishes from xyz company Where email body Hi (name) Xyz team wishes you a very happy birthday. Hope all your dreams come true. Thanks, Xyz team. In this example, software checks entire database and sends email to all the people who are celebrating birthday on 25 th October. If date 24 th April (Ugadi Festival) If Location Karnataka and Andra Pradesh (south Indian states) Trigger email with Subject Ugadi festival Wishes from xyz team Where email body Hi (name) Xyz team wishes you a very happy Ugadi. Thanks, Xyz team. If date 5 th Nov (Deewali Festival) If Location India Trigger email with Subject Deewali festival Wishes from xyz team Where email body Hi (name) Xyz team wishes you a very happy Deewali. Thanks, Xyz team. Similarly if Location is USA, wishes can be configured for lsquoThanks Giving Dayrsquo and other occasions. Friends, above examples are for understanding the concept ndash please do not go by coding (technical programming) I am trying to explain CRM functionally not technically J So this automated email triggering is termed as lsquoEmail Communicator Modulersquo or rsquoBulk email modulersquo in CRM software. Hope now you have high level purpose of CRM software pertaining to existing customers. Now letrsquos see CRM software importance in getting new customers (prospects). For a company who will get new customers Obviously marketing people sales people. Do sales people need CRM software Yes, for sure they need. What happens if CRM software is not there with sales team If CRM software is not there, still marketing happens but it will not be more structured and effective which will not result in getting more new customers. Letrsquos take our same example of Resort. In real time, it is not so easy for business owner of resort. Rarely people go with their choice for a resort. Resorts will have a sales team where dedicated sales professionals will work for resort in getting customers to resort. Letrsquos see a bit about (only glance) at sales people operations in a resort and connect to CRM software. How does sales team get customers to resort T. V ads Newspaper ads Radio announcement Hoardings and notice boards Tele calling Email campaign Putting stalls in some seminars and events. Approaching corporate offices Also some promotion activities like providing discounts to corporate people, discount on second visit, referral incentives etc. You know by above listed activities sales team will get only Leads not deals. (Lead in sales language means ndash lsquoprospectrsquo i. e. can become a customer or may not. Deal means ndash prospect turned as customer)Also you might know, in sales team ndash performers will get cash incentives in addition to salary and it will be based on performance. Sales people will have targets like sales person should get minimum 50 new customers per month. If sales person get 60 new customers then he she will get some amount as incentive for getting 10 new customers. (60-5010). Sales team will have a senior manager followed by manager and sales executives under each manager. Manager can assign some tasks to sales executives. Like On 4 th September meet (so and so) customer at New Delhi (Venue). Prepare proposal including resort costs and services for submitting to xyz office. Review proposal before sending. Send Proposal. Now back to CRM softwareSo now, we will see what sort of CRM should be built for sales team so that operations are much smooth and results in increased sales. Software will have separate Logins for Senior Manager, manager and sales executives. Senior Manager will have rights to create accounts for managers. Managers will have access to create logins for sales executives and assign tasks. For example we have 4 managers Raj, Rahul, John and Mohammad. 10 people are working under 4 Managers. Manager will create accounts for sales executives. Sales executives will start getting new prospects by tele calling, sending emails etc. Assume if executive gets new prospect (some corporate officeAirtel, they want to visit resort for team outing) on phone and prospect wants more details and also wants executive to come to their office for a meeting in person to know more details. Now sales executive will collect details during call like how many people wants to visit resort, is it for a business meeting or to have fun, what are the services expected Like games, drinks, software, email address of contact person, phone numbers What is the age group of people Etc. Sales executive will enter the details in the CRM software by creating ldquoNew Cusomerrdquo Under New customer lsquoAirtelrsquo he will enter details Customer Name ndash Airtel Contact person - First name: Ajay - last name: Sharma Lead Type: High (high means ndash priority. Other priority will be medium and low) Proposal needed: (yes and No) select option. Mode of Lead: tele call. Comments: Customer is looking for proposal on or before 3-11-2010. After submitting proposal customer will review and wants to meet in person. Sales executive will save this information. Similarly there can be N number of customers entry will be made by executive. Now our manager Rahul will login to CRM software and searches for High priority Leads. He will see Airtel customer and he comes to know Airtel team wants to visit resort for team outing and looking for proposal with cost details. Rahul will have option to create task and assign. Now he will create task like Task Name: Proposal preparation Task owner: Sales executive number 3 (Some name) Start Date: 28-10-2011 End Date: 29-10-2011 Reviewer: Sales Executive number 8 (some name, who will be senior in team) Start Date: 30-10-2011 End Date: 31-10-2011 There will be option like Assign. As soon as Rahul creates and assigns task, sales executives who are assigned will get an email notification. They have to complete their task and update in the CRM software only (not through emails and phone calls). When executives finish task there will be option in their account to notify back that task is finished. Rahul will assign one more task now Task Name: Customer meeting Task owner: Sales executive number 1 (Some name) Start Date: 02-11-2011 End Date: 02-11-2011 Location: Airtel office - Bangalore Rahul will notify Sales executive number 1, now executive will go and meet Airtel people and discuss. Once he she come back then they have to update back in CRM software from their account. Like task completed and customer has told that they will give confirmation in next 5 days. (again this is updated in CRM software only not though emails and phone calls). Now this task will go to lsquoTo-Dorsquo list. If Airtel confirms back within 5 days it is okay or else sales executive should follow-up with Airtel to close the lead as Deal. In real time, Airtel people can ask for discount and send revised proposal. Proposal will get revised some 4-5 times, they may not intimate in time, follow-up as to be made So these sort of tasks which are waiting for response will go and sit in a module call ldquoTo-Dorsquosrdquo there will be an option called ldquoremindrdquo or ldquoAlarmrdquo a day before or am hour before - executive will get email from CRM software that there is a follow-up as to be made. Also sales people will send so many proposals and documents. Also revise the same documents. How do they manage these revised versions There is a module in CRM software called ldquodocument managementrdquo it acts as centralized repository. Any member of sales team who has access can see the document and edit and save in the same place. This will avoid emailing the documents manually. Also in real time, if executive sends proposal, prospect may say not interested for next 6 months or may say, not interested at all. Sales executives will enter these details in the CRM software so that it can be used after sometime. These were related to sales activities, now let us see how CRM software can help top management in decision making, managing operations and formulating strategies. You might have observed college management people they are mainly bothered about overall and high level results. Like what is total number of passing percentage of students How many got distinction How many first class How many fail students Top performers - who can bring fame to the college Similarly top management will be much bothered about results. Letrsquos take same resort example: Assume Resort is having multiple branches across the globe. Like In USA there are resorts at California, New York, San Francisco, New jersey, Washington etc. In India. Bangalore, Chennai, Mumbai, New Delhi, Hyderabad. In Australia: Sydney, Melbourne, Perth, Adelaide. In England: London, Danbury, Yorkshire, Dawlish Similarly in other nations as well. Top Management will be interested to know their sales position in different locations. How do they know CRM software will have option of drill-down reports, It will provide the percentage with graphs. Like India 70, Aus 58, Eng 90, USA 46. Also in each nation it will provide details of each city like Bangalore what is the and similarly Chennai and Mumbai. Report will provide options like comparisons of percentage variance from last 3 months, so that growth increase and decrease will be known. What was expected revenue and what is the actual revenue Which location is doing better If some locations are not doing good then they will pay more attention for the growth in that location by formulating strategies. Also report can extract who are the top performers of the month (sales wise) Incentives received employees Poor performers etc. based on this report top management will catch our managers Rahul, Mohammad, Raj and John. Reports can be customized as per needs of customers. Not only reports other modules can also be customized as per business needs. Letrsquos consolidate based on our examples and see what CRM software will have CRM Software will have ADMINISTRATOR (who will be master user of CRM software and he can create accounts for managers and executives) Manager Login ndash Create user logins for sales executives, create task and assign. Executive login or user login ndash can create tasks for selves and update task, create customer, upload documents, send emails. Customer Module: This is the module where executives will create details of customers and contact person details. Task Module: Managers can create task and assign to executives and executives can also create task but that will be assigned for self. Manager can see task status. If tasks are not completed, manager will get notifications from CRM software. Document Module: This is a central repository of documents within CRM software where role based access will be there for executives, manager and senior manager etc. Some people can only read, others can read and write and some people will have create, read and write. Email Communicator: CRM admin can set notifications in CRM software so that CRM software will send emails automatically on birthdays, New Year and other occasions. Reports: Top management and managers can see the reports which will provide various sort of reports like revenue report, location wise report, top performers etc. We can term this CRM Software as ldquoSales Force Automationrdquo because it is helping sales people to optimize the process and to get more profits. Dear Friends, CRM Software will have much more functionalities but it will be hard to have everything listed here. Above mentioned options in CRM software are more than enough for a fresher level and if you understand this properly you can add ldquoAwareness on CRM Domainrdquo in your resume. Also I suggest, you can register to some websites where you can get a free trial of CRM so that you can get hands-on experience also. You can go to Oracle website and register for CRM on Demand you will get a free trial. Also Microsoft Dynamics is providing free Trial, Salesforce is providing free trial, Sugar CRM is providing free trial. Try all these CRMrsquos so that you will get fair idea. Different CRM providers will have their own model. There is no thumb rule that CRM has to be same. The readily available CRM can be customized as per business needs. The resort example I have quoted is just for one example, CRM can be applied for any business. For example insurance manager can use this software to manage insurance Agents. Electronics company can use CRM to maintain customer database. Now we will see what is role of Business Analyst, as I have written in SDLC page in this website and also Roles of business analyst, same is applicable for CRM software construction project BUT a Business Analyst should be market Savvy. Business Analyst should keep updating himself herself on the business trends because you may get a client from any business so if you are aware it avoids asking basic questions to client. However asking questions is the Business Analystrsquos right :-- )Business Analyst should study clients business, market trend about that business and should interact with different teams with business people so that needs are understood and considered. So letrsquos wrap CRM for now. There are many more domains like Telecom, Health care, Banking, Insurance, Retail etc. if possible I shall put more details in coming days.
Comments
Post a Comment